Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Facebook Wan Hazel Twitter Wan Hazel Tutorial

Thursday, April 19, 2012

aku nak kahwin !!


Assalamualaikum semua , salam sejahtera and salam satu blogger semua . So , korang acano ? sehat tak ? harap semua sehat walafiat . Ceit , cuba tengok tajuk kali ni , tak boleh bla langsung , aku nak kahwin tu , hahaha . Tapi memang betul pon , aku nak kahwin , siapa yang tak nak kahwin kan ? Tipu la kalau aku cakap aku tak nak kahwin . Aku cuma cakap yang aku tak ready untuk kahwin awal . Sila fahamkan itu , ok semua ? Mesti korang pelik kan , asal la tetiba aku cakap pasal kahwin kan ? Sebenarnya aku pon tak tahu motif aku , hahah , gurau je la . Tak de la , sejak aku dah cecah umur 18 tahun nie , semua yang borak dengan aku , semua nya mesti topik kahwin and ape yang terjadi sekeliling aku mesti kahwin , kahwin , kahwin . Perghh ! serabut wa cakap lu derr ! hahaha , ramai orang tanya aku , kenapa aku tak nak kahwin awal , Hey , bukan aku sorang je yang tak nak kahwin awal ok , ramai lagi >.< tapi kenapa aku yang kene . Aku tahu , kahwin tu banyak faedah tapi entah la , hehehe , nie la antara sebab sebab aku tak nak kahwin awal . . 

  1. aku tak ready lagi and maybe aku rasa diri aku nie still budak budak lagi ? MAYBE la , heheh
  2. bukan senang bila dah kahwin , sebab nanti semuanya berubah , kalau dulu , tempat ketiga orang yang kita patut taat adalah IBU BAPA kita tapi bagi perempuan , bila kita dah kahwin , SUAMI duduk dalam ranking ketiga , atas dari ibu bapa . 
  3. maybe aku dah set kat minda aku , tak nak kahwin awal , thats why aku bermati matian lawan pasal nie , bhahahaha !
  4.  zaman sekarang nie bukan senang nak cari lelaki yang betul betul boleh bimbing kita ke jalan ALLAH SWT . ramai yang nak kahwin awal tapi tak sedia lagi untuk jalankan tanggungjawab . 
  5. Aku nak habiskan belajar dulu , nak senangkan mak ayah aku dulu , baru boleh fikir pasal kahwin .


Ok , kira cukup la 5 sebab kan ? hehehe . Mesti ramai akan cakap , tu semua alasan je tu , hahaha , tapi memang betul , aku tak ready lagi , walaupon aku sekarang nie sebijik dah macam isteri orang -.- pagi pagi kene masak untuk family , basuh baju and semua la , tapi sorry again , wa tak nak lagi . hahahaha , Ok la , now , jom tengok pulak kebaikan kahwin awal yang aku sedar tapi aku still tak boleh terima :)

- Apabila seorang wanita mencuci pakaian suaminya,maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang di sinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatnya seribu darjat .

- Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu,maka di tutupkan baginya tujuh pintu Neraka dan di bukakan baginya lapan pintu Syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa di hisab .

- Mana-mana wanita yang menunggu suaminya sehingga pulang,disapukan mukanya,dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredaan Allah, maka di sunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suami sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Kiamat kelak,Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke martabat itu melainkan Nabi-nabi.

- Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

- Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

- Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka di haramkan muka dan tangannya dari bakaran api Neraka.

- Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, 
menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk Syurga mengikut pintunya mana yang ia suka .


See , banyak kan kelebihan kahwin nie , yang penting taat dekat suami , tapi bukan semua orang boleh lakukan , so , macam aku jugak , i need to prepare myself before pergi alam kahwin . Memang aku kadang kadang terfikir , dengan siapa aku akan kahwin , boleh ke aku jadi seorang yang bertanggungjawab ? macam macam la , Cuma , ape yang aku boleh buat is , doa dekat ALLAH supaya ketemukan aku dengan orang yang betul , InsyaALLAH . ok la , penat dah berceloteh pasal kahwin nie , hehe , nanti ade masa aku update lagi ye ? sebelum tu , thanks to akak Azizah and Mamat untuk semua maklumat , owh ye , akak nie pon dah kahwin cuma aku tak sempat nak pergi , hehehe , mira harap akak and husband akan kekal buat selama lamanya , amin . bye bye semua , Assalamualaikum :) 


“Bila mana seorang bayi dilahirkan, telah tercatat di Luh Mahfuz Allah, siapakah jodoh dan ajal mautnya. Apa yang perlu kita lakukan adalah sentiasa berdoa agar dikurniakan yang terbaik dan diri kita sendiri dahulu perlu menjadi baik. Dalam bulan Islam sendiri ada waktu mustajab doa yang dapat mengubah takdir hidup kita, contohnya waktu lailatul qadar, malam nisfu sya'ban dan waktu2 mustajab doa yang lain. Percayalah pada qada' qadar Allah. Dia yang telah menciptakan kita dan Dia lebih tahu apa yang terbaik buat kita. Ramai yang sibuk mencari cinta untuk baitul muslim, tapi tahap pertama iaitu fardul muslim pun masih belum sempurna lagi. Kalau tapak tak kukuh, bagaimana agaknya binaan itu akan teguh?. Jika solat pun sering sahaja kita lengahkan, solat subuh selalu lewat, rasa malas nak buat sesuatu kerja, sikap amarah pun belum mampu kita kawal, bagaimana agaknya kita nak fikir tentang tahap kedua matlamat umum tarbiyyah (baitul muslim) itu?.” 


Selamat mengamalkan doa nie ye para wanita sekalian :)



terima kasih membaca , komen pulak jom ?

5 00 cucu kene bebel:

Fatin Najwa said...

Apa-apapun, semoga bertemu jodoh :)

CikPuan Azizah said...

takpe dik. masih muda lagi kan..kejar cita cita dulu.. bila cita2 tu hadir dengan sendirinya cinta akan hadir..

semoga mira bertemu jodoh yang akan memimpin mira ke arah kebaikkan..insyaAllah :)

mirahashime said...

@CikPuan Azizah terima kasih akak comel :) yes , muda lagi ! heheh :D

Aliff Haikal said...

perkahwinan sunah nabi . ganjaran pahala untuk mereka yang melakukannya :)

© MIRAHASHIME ♥